“Democracy is a habit that we need to cultivate consciously in ourselves. That is how we build enduring societies.” Kofi Anan, 2015
Wat is de kern van democratie? En hoe zie je dit abstracte begrip terug in je dagelijkse leven? Wat ons betreft is luisteren naar de ander, met open houding de ander tegemoet treden en je kunnen inleven in de mening of positie van de ander, de basis van democratie. Juist in een democratie zou er immers oor moeten zijn voor alle stemmen, de luide en de zachte, de stemmen die je aanstaan en de stemmen die je compleet onzin vindt uitkramen. Open luisteren naar alle verschillende standpunten, omgaan met verschil en samen beslissingen nemen, zijn in zichzelf democratische vaardigheden. Die jij ook dagelijks beoefent, niet alleen door anderen ergens op het Binnenhof wordt uitgevoerd.
“Maar dat vraagt oefening”, aldus de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (Vormen van Democratie; 2007)
En waar kun je beter oefenen in deze vaardigheden dan op school: een mini-democratie in zichzelf en een oefenplek bij uitstek. De Luisteracademie ontwikkelt daarom een game waarin studenten en scholieren zelf een probleem in hun school agenderen en samen proberen op te lossen. Hierbij trainen we tegelijkertijd hun luistervaardigheden, inlevingsvermogen en kennis van democratie op interactieve en creatieve wijze. Het is een eer om te kunnen zeggen dat we met dit voorstel “Listen Up?!” mee als experiment in de Democratic Challenge van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Samen met de andere pioniers in de Challenge en in samenwerking met het lectoraat Public Governance van de Haagse Hogeschool werken we “Listen Up?!” dit najaar verder uit.
Photo: credits go to Tim Pierce, original image accessible via Flickr
July 20, 2015