Wie we zijn

 

De Luisteracademie is een initiatief van Marjon Visser en Stefanie Schuddebeurs. Zij richtten deze sociale onderneming in 2015 op en Stefanie was eigenaar vanaf 2016. Sinds 2021 is de Luisteracademie niet meer actief in het geven van trainingen of verzorgen van dialooggesprekken. Onze kennis en ervaring op het gebied van luisteren en dialoog geven we nu op andere manieren vorm in ons werk en dagelijks leven.

Schermafbeelding 2019-03-31 om 17.45.51

Stefanie Schuddebeurs

Mijn nieuwsgierigheid naar hoe de wereld eruit ziet door de ogen van een ander en de overtuiging dat luisteren begrip, inzicht en creativiteit losmaakt, zijn grote drijfveren voor mij als sociaal ondernemer. Het liefst vertaal ik de kunst en kracht van luisteren praktisch naar maatschappelijke en professionele contexten in het hier en nu. Daarbij heb ik een specifieke expertise en interesse in democratische innovatie, participatie en sociale cohesie.

Ik put in mijn werk uit mijn universitaire achtergrond op het gebied van Conflict Studies & Human Rights (MA) met een basis in de sociale wetenschappen (University College Utrecht, honours BA). Daarnaast heb ik veel inhoudelijke kennis opgedaan in de vijf jaar die ik werkzaam was als projectleider op het gebied van participatie en democratie bij het Rijk.

Cocreatie

De Luisteracademie werkt graag samen met andere ondernemers en maatschappelijke organisaties om opdrachten en projecten vorm te geven. Meerdere perspectieven werken namelijk nieuwe inzichten, creativiteit en verrassende resultaten in de hand.

Zo werken we samen met Olga Plokhooij, adviseur maatschappelijke ontwikkeling, in het vormgeven van een luisteronderzoek en dialooggesprekken. Ook faciliteren we als Luisteracademie serious games over overheidsparticipatie en het belang van luisteren in samenwerking met Laura Reijnders, zelfstandig communicatiespecialist en ervaren facilitator van groepen. Daarnaast geeft Stefanie regelmatig luistertrainingen met Harry van de Pol. Tenslotte loopt Sylvie de Kubber stage bij De Luisteracademie, vanuit haar opleiding bij de Universiteit van Humanistiek.